News backgroundNews background mobile
Aktualności

Co to jest i do czego służy płyn AdBlue?

Co to jest i do czego służy płyn AdBlue?

Czym jest AdBlue. Zastosowanie, działanie i znaczenie dla silnika diesla

AdBlue stosuje się w pojazdach z silnikami Diesla wyposażonych w systemy SCR, aby ograniczyć emisję szkodliwych tlenków azotu. Roztwór AdBlue składa się z oczyszczonej wody i mocznika, w proporcjach umożliwiających skuteczną redukcję NOx do bezpiecznych związków. Procesy te przyczyniają się do spełniania rygorystycznych norm emisji spalin Euro, chroniąc środowisko i umożliwiając użytkowanie nowoczesnych pojazdów w miastach objętych ograniczeniami emisyjnymi.

W ofercie wypożyczalni samochodów CarFree znajdziesz szeroką ofertę nowoczesnych pojazdów, również z silnikiem Diesla oraz systemem AdBlue. 

Co to jest płyn AdBlue?

AdBlue to płyn wykorzystywany w nowoczesnych silnikach Diesla z układem selektywnej redukcji katalitycznej. Zadaniem AdBlue jest przekształcanie szkodliwych tlenków azotu w parę wodną i azot, które są naturalnymi składnikami powietrza. Głównym celem stosowania AdBlue jest zmniejszenie wpływu transportu na zanieczyszczenie powietrza.

Skład i właściwości chemiczne

AdBlue to bezbarwny, nietoksyczny roztwór, zawierający 32,5 procent czystego mocznika i 67,5 procent demineralizowanej wody. Roztwór jest silnie higroskopijny, czyli łatwo pochłania wilgoć z otoczenia. AdBlue charakteryzuje się niską temperaturą zamarzania, około -11°C, zatem wymaga odpowiednich warunków przechowywania.

Jak działa AdBlue w procesie SCR

AdBlue wtryskiwany jest do strumienia spalin w układzie selektywnej redukcji katalitycznej. Pod wpływem wysokiej temperatury mocznik rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak przekształca szkodliwe tlenki azotu w nieszkodliwy azot i wodę w katalizatorze SCR, co jest kluczowe dla efektywności systemu AdBlue. Ten proces pozwala redukować emisję NOx nawet o 90 procent.

Rola AdBlue w redukcji emisji

Stosowanie AdBlue jest kluczowe w ograniczaniu toksycznych zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów. Systemy SCR dzięki AdBlue uzyskują wysoką skuteczność neutralizacji NOx.

Mechanizm neutralizacji NOx

Amoniak powstały z AdBlue reaguje z tlenkami azotu podczas przepływu spalin przez katalizator, prowadząc do powstawania azotu i pary wodnej. W wyniku tego procesu emisja NOx, która jest główną przyczyną smogu i kwaśnych deszczy, zostaje zredukowana do wartości wymaganych przez normy Euro.

Normy emisji Euro i wymagania

Normy Euro obowiązują producentów pojazdów w Unii Europejskiej i określają dopuszczalny poziom emisji NOx. Standard Euro 6 ogranicza emisję NOx w osobowych samochodach z silnikiem Diesla do 80 mg/km. AdBlue pozwala zachować zgodność z tymi normami, co umożliwia rejestrację i użytkowanie pojazdów spełniających najnowsze wymagania prawne w zakresie emisji azotu w spalinach.

Zastosowanie AdBlue w praktyce

Każdy pojazd wyposażony w system SCR potrzebuje regularnego uzupełniania zbiornika AdBlue. Prawidłowe używanie tego płynu warunkuje niezakłócone działanie silnika i układu oczyszczania spalin. AdBlue można uzupełniać samodzielnie - wystarczy zlokalizować zbiornik płynu AdBlue.

Co to jest i do czego służy płyn AdBlue? / fot. Wikimedia

Jak uzupełnić poziom płynu Adblue

  1. Zlokalizuj korek wlewu AdBlue – zwykle znajduje się obok wlewu paliwa lub pod maską.

  2. Wyłącz silnik i upewnij się, że pojazd stoi na równej powierzchni przed tankowaniem AdBlue.

  3. Otwórz korek zbiornika AdBlue.

  4. Wlej odpowiednią ilość płynu przy użyciu kanistra lub specjalnego dystrybutora na stacji paliw.

  5. Zamknij korek i uruchom silnik – system automatycznie wykryje uzupełniony płyn.

Typowa pojemność zbiornika AdBlue w samochodzie osobowym wynosi od 12 do 20 litrów. W pojazdach ciężarowych pojemność może przekraczać 50 litrów.

Kontrola poziomu i wskaźniki

Większość pojazdów z systemem SCR posiada wskaźnik poziomu AdBlue na desce rozdzielczej. Komputer pokładowy informuje o konieczności uzupełnienia płynu z wyprzedzeniem, zwykle przy poziomie około 2-3 litrów. Zignorowanie ostrzeżeń może skutkować ograniczeniem osiągów silnika lub uniemożliwieniem rozruchu.

Przechowywanie i bezpieczeństwo

AdBlue wymaga przechowywania w odpowiednich warunkach, aby zachować swoje właściwości i zapewnić bezpieczeństwo użytkowania.

Optymalne warunki przechowywania

AdBlue należy przechowywać w oryginalnych, szczelnych opakowaniach z tworzywa sztucznego. Optymalna temperatura przechowywania wynosi od -5°C do +25°C. Kontakt z metalami nieżelaznymi, kurzem lub zanieczyszczeniami prowadzi do degradacji produktu i awarii systemu SCR.

Środki ostrożności i zasady BHP

Kontakt AdBlue ze skórą nie powoduje podrażnień, jednak zaleca się używanie rękawic ochronnych podczas nalewania płynu do zbiornika na AdBlue. W przypadku rozlania należy natychmiast przetrzeć miejsce wilgotną szmatką. Przechowywanie AdBlue w miejscu niedostępnym dla dzieci oraz zwierząt eliminuje ryzyko przypadkowego spożycia. Nie wolno mieszać AdBlue z żadnymi innymi substancjami.

Problemy i rozwiązania

Stosowanie AdBlue jest proste, jednak użytkownicy mogą napotkać trudności związane z eksploatacją systemu SCR.

Najczęstsze awarie systemu SCR

Najczęstsze awarie obejmują: zamarznięcie AdBlue w układzie, uszkodzenie pompy dozującej, zapchanie wtryskiwacza oraz zanieczyszczenie katalizatora. Problemy te można wyeliminować poprzez regularne serwisowanie, stosowanie oryginalnego płynu i dbanie o czystość zbiornika.

Mity i fakty na temat stosowania AdBlue

Mit: AdBlue to paliwo. Fakt: płyn nie spala się w silniku, lecz jest używany wyłącznie do procesu oczyszczania spalin. Mit: każdy roztwór mocznika nadaje się do stosowania. Fakt: wyłącznie AdBlue spełniający normę ISO 22241 gwarantuje prawidłowe działanie systemu. Mit: brak AdBlue unieruchomi pojazd w trasie. Fakt: pojazd informuje z wyprzedzeniem o niskim poziomie płynu.

Ekonomiczne i ekologiczne aspekty

AdBlue wpływa na koszty eksploatacji pojazdu i stan środowiska.

Ile kosztuje AdBlue?

AdBlue kosztuje średnio 3-5 zł za litr. Przeciętny samochód osobowy zużywa ok. 1-1,5 litra płynu na 1000 km. Koszt uzupełnienia zbiornika co 10 000 km to ok. 45-75 zł. Ciężarówki zużywają od 3 do 5 litrów na 1000 km, co przekłada się na wyższe koszty, jednak są to wartości istotnie niższe w porównaniu do korzyści wynikających z ograniczenia emisji.

Korzyści dla środowiska

AdBlue umożliwia redukcję emisji NOx nawet o 90 procent. Ograniczenie tlenków azotu zmniejsza poziom smogu, ryzyko chorób układu oddechowego i degradację ekosystemów. Dzięki powszechnemu użyciu AdBlue, transport drogowy spełnia normy środowiskowe i ogranicza negatywny wpływ na zdrowie ludzi i przyrodę.

AdBlue to tylko jedno z ciekawych rozwiązań mających pozytywny wpływ na środowisko. Jeżeli jesteś prawdzimy entuzjastom ochrony przyrody pomyśl o wynajmie aut elektrycznych, które również cechują się lepszym wpływem na środowisko niż tradycyjne samochody spalinowe. 

Powrót
Światła do jazdy dziennej. Przepisy, montaż i najnowsze technologie
29.08.2025
Światła do jazdy dziennej. Przepisy, montaż i najnowsze technologie
Odcinkowy pomiar prędkości - jak działa i gdzie funkcjonuje?
28.08.2025
Odcinkowy pomiar prędkości - jak działa i gdzie funkcjonuje?
Koszalin. Atrakcje turystyczne i wydarzenia. Co warto zwiedzić?
27.08.2025
Koszalin. Atrakcje turystyczne i wydarzenia. Co warto zwiedzić?