04.03.2025
Kolumna MacPhersona - co to jest i jak dziaĆa?

Zawieszenie samochodu to element ĆÄ czÄ cy nadwozie z koĆami. Jego zadaniem jest ochrona auta przed uszkodzeniami, a takĆŒe tĆumienie wstrzÄ sĂłw pojawiajÄ cych siÄ podczas podrĂłĆŒy, co istotnie wpĆywa na bezpieczeĆstwo i komfort jazdy.
W nowoczesnych samochodach osobowych coraz popularniej stosowane jest zawieszenie okreĆlane jako kolumna MacPhersona. To prosta, lekka i efektywna konstrukcja, ktĂłra doskonale sprawdza siÄ pod wieloma wzglÄdami, ale jest teĆŒ obarczona kilkoma niedoskonaĆoĆciami, przez ktĂłre nie nadaje siÄ do pewnych typĂłw pojazdĂłw albo do stylĂłw jazdy. Dowiedzmy siÄ zatem, jak dziaĆa kolumna MacPhersona oraz jakie ma wady i zalety.
Historia kolumny MacPhersona
Kolumna MacPhersona zostaĆa zaprojektowana przez amerykaĆskiego inĆŒyniera Earla S. MacPhersona. OpracowaĆ on ten rodzaj zawieszenia w latach 40. XX wieku, czerpiÄ c inspiracjÄ z konstrukcji stworzonej w latach 20. przez WĆocha Guido Fornace. PracujÄ c dla General Motors, MacPherson poszukiwaĆ bowiem sposobu na uproszczenie konstrukcji zawieszenia niezaleĆŒnego, ktĂłre pozwoliĆoby na zmniejszenie kosztĂłw produkcji i zwiÄkszenie przestrzeni w komorze silnika.
Po przeniesieniu siÄ do Forda MacPherson kontynuowaĆ prace nad swoim rozwiÄ zaniem, co zaowocowaĆo powstaniem kolumny sygnowanej jego nazwiskiem. Pierwszym samochodem wyposaĆŒonym w ten typ zawieszenia byĆ Ford Vedette, produkowany we Francji od 1948 roku. NastÄpnie rozwiÄ zanie to znalazĆo zastosowanie w Fordzie Consul i Fordzie Zephyr, a pĂłĆșniej zaczÄĆo pojawiaÄ siÄ w europejskich i japoĆskich samochodach. Z czasem staĆo siÄ standardem w wiÄkszoĆci przednionapÄdowych aut osobowych.

Jak dziaĆa kolumna MacPhersona?
Kolumna MacPhersona zostaĆa stworzona jako zawieszenie osi przedniej i naleĆŒy do zawieszeĆ niezaleĆŒnych. Oznacza to, ĆŒe kaĆŒde z kĂłĆ przednich jest zawieszone osobno, a przez to ruch jednego koĆa nie wpĆywa na drugie, co przekĆada siÄ na lepszÄ stabilnoĆÄ i komfort jazdy.
Zamiarem twĂłrcy kolumny MacPhersona byĆo stworzenie prostego, budĆŒetowego i kompaktowego ukĆadu zawieszenia. Idea tej konstrukcji bazuje wiÄc na podparciu nadwozia na kole w dwĂłch punktach. Za mocowanie dolne odpowiada dolny wahacz, z kolei gĂłrne mocowanie kolumny opiera siÄ na ĆoĆŒysku amortyzatora. MoĆŒna wiÄc powiedzieÄ, ĆŒe kolumna od gĂłry przymocowana jest do kielicha ĆoĆŒyskowanego, co umoĆŒliwia swobodne obracanie amortyzatora ze zwrotnicÄ . ZespĂłĆ amortyzatora, zwrotnicy oraz sprÄĆŒyny wystÄpuje tutaj zatem w postaci jednego elementu.
Kolumna McPhersona, bo tak teĆŒ krĂłcej okreĆlane jest to rozwiÄ zanie, jest elementem peĆniÄ cym jednoczeĆnie kilka funkcji. Za tĆumienie oraz resorowanie odpowiada kolumna zĆoĆŒona z amortyzatora i sprÄĆŒyny, natomiast za kierowanie - zwrotnica poĆÄ czona z kolumnÄ amortyzatora. IstotnÄ funkcjÄ jest teĆŒ skrÄcanie, przy czym w momencie wykonywania skrÄtu kierownicÄ caĆa kolumna MacPhersona obraca siÄ na gĂłrnym ĆoĆŒysku (amortyzator obraca siÄ wzglÄdem swojej osi). Zastosowano tam specjalne ĆoĆŒyska i poduszki kolumny.
Kolumna MacPhersona to idealne rozwiÄ zanie dla samochodĂłw, ktĂłre sÄ stosunkowo proste i przeznaczone do spokojnej jazdy. DziÄki niemu, mimo duĆŒego skoku zawieszenia zapewnione jest rĂłwnolegĆe prowadzenie kĂłĆ. OprĂłcz tego ujemny promieĆ zataczania jest dobry z punktu widzenia statecznoĆci oraz zwrotnoĆci, co zapewnia precyzjÄ prowadzenia i stabilnoĆÄ podczas hamowania.
Z czego skĆada siÄ kolumna MacPhersona?
Na budowÄ omawianej kolumny skĆada siÄ kilka komponentĂłw:
sprÄĆŒyna - dziÄki Ćciskaniu i rozprÄĆŒaniu absorbuje energiÄ drgaĆ, tĆumiÄ c wstrzÄ sy;
amortyzator - jest elementem tĆumiÄ cym drgania. W kolumnach MacPhersona stosuje siÄ dĆugi amortyzator o stosunkowo duĆŒej gruboĆci;
zwrotnica - sama zwrotnica zapewnia poĆÄ czenie kolumny z koĆem i pozwala na skrÄcanie;
wahacz - jego rolÄ jest utrzymanie odpowiedniej geometrii zawieszenia. Dolny wahacz poprzeczny pojedynczy to najpopularniejsze rozwiÄ zanie praktykowane w budowie kolumny McPhersona, ale nie wyklucza siÄ teĆŒ moĆŒliwoĆci zastosowania wahacza trĂłjkÄ tnego, zwĆaszcza ĆŒe gwarantuje on lepszÄ sztywnoĆÄ zawieszenia. W przeciwieĆstwie do pojedynczego wahacza, skuteczniej uniemoĆŒliwia bowiem ruchy wzdĆuĆŒne wahacza w trakcie przyspieszania i hamowania. W przypadku pojedynczego wahacza, w celu wzmocnienia, czÄsto stosuje siÄ drÄ ĆŒek stabilizatora;
ĆoĆŒysko - peĆni kluczowÄ rolÄ w procesie skrÄcania.
Zalety kolumny MacPhersona
Zawieszenie McPhersona ma wiele atutĂłw, ktĂłre sÄ na tyle istotne, ĆŒe rozwiÄ zanie to staĆo siÄ popularne w motoryzacji. Do gĆĂłwnych zalet zaliczamy przede wszystkim to, ĆŒe ten typ zawieszenia zajmuje niewiele miejsca. Jego prosta, zwarta budowa zapewnia wiÄcej przestrzeni na zamontowanie silnika, co jest szczegĂłlnie waĆŒne w przypadku aut z silnikiem umieszczonym poprzecznie oraz z przednim napÄdem. WaĆŒnÄ zaletÄ jest takĆŒe korzystne resorowanie, ktĂłre przekĆada siÄ na dobry komfort jazdy zwĆaszcza w samochodach kompaktowych.
Ponadto, niĆŒsza masa zawieszenia, w porĂłwnaniu z konstrukcjami z dwoma wahaczami poprzecznymi, oznacza lepszy komfort jazdy i precyzyjne prowadzenie. LekkoĆÄ zawieszenia przekĆada siÄ takĆŒe na obniĆŒenie masy pojazdu, a to z kolei na lepsze osiÄ gi i niĆŒsze zuĆŒycie paliwa. Z punktu widzenia producentĂłw aut duĆŒÄ zaletÄ tego rozwiÄ zania jest natomiast niska cena produkcji, a takĆŒe ĆatwoĆÄ montaĆŒu.
Wady kolumny MacPhersona
Omawiane zawieszenie nie jest caĆkowicie wolne od wad. GĆĂłwnym jego mankamentem jest doĆÄ duĆŒa podatnoĆÄ na uszkodzenia mechaniczne podczas wjechania na duĆŒÄ nierĂłwnoĆÄ. Z tego powodu nie jest ono odpowiednim wyborem, jeĆli planujemy jazdÄ po wyboistej nawierzchni albo preferujemy agresywny styl jazdy, peĆen szarpniÄÄ i nagĆych hamowaĆ. Trzeba bowiem wiedzieÄ, ĆŒe budowa tego rodzaju zawieszenia jest doĆÄ delikatna - ma ono dwa punkty mocowania, przez co moĆŒe nie poradziÄ sobie ze wstrzÄ sem, do jakiego dochodzi podczas wjechania ze znacznÄ prÄdkoĆciÄ w wiÄkszÄ nierĂłwnoĆÄ.
OprĂłcz tego, podczas skrÄcania kĂłĆ zawieszenie kolumnowe obraca siÄ, co powoduje delikatnÄ zmianÄ kÄ ta pochylenia kĂłĆ wzglÄdem podĆoĆŒa, a przez to dochodzi do niekorzystnego tarcia w gnieĆșdzie tĆoczyska amortyzatora. W konsekwencji zmniejsza siÄ przyczepnoĆÄ auta podczas pokonywania zakrÄtu. IstotnÄ wadÄ pojazdĂłw wyposaĆŒonych w kolumnÄ MacPhersona jest takĆŒe to, ĆŒe kierowca i pasaĆŒerowie mogÄ w wiÄkszym stopniu odczuwaÄ drgania pochodzÄ ce od nawierzchni, choÄ producenci starajÄ siÄ przeciwdziaĆaÄ temu efektowi poprzez montaĆŒ grubych poduszek gumowych w gĂłrnym gnieĆșdzie mocowania amortyzatora.
A zatem w jakich autach zawieszenie McPhersona siÄ nie sprawdzi? Przede wszystkim w sportowych oraz tych o duĆŒej mocy, ktĂłra jest przenoszona na przednie koĆa. W takich pojazdach zwykle stosuje siÄ rĂłĆŒne modyfikacje prowadzÄ ce do wzrostu wytrzymaĆoĆci kolumny, ktĂłre zwykle polegajÄ na rozdzieleniu zwrotnicy od amortyzatora. PrzykĆadem takiego zmodyfikowanego zawieszenia jest chociaĆŒby RevoKnuckle w Ford Focus RS czy HiPerStrut w modelach Opla.

Przetestuj rĂłĆŒne typy zawieszenia dziÄki CarFree
Producenci samochodĂłw docenili kolumnÄ McPhersona i wspĂłĆczeĆnie jest ona montowana w wiÄkszoĆci pojazdĂłw przednionapÄdowych. JeĆŒeli chcesz przekonaÄ siÄ, jak wyglÄ da jazda samochodem wyposaĆŒonym w ten rodzaj zawieszenia albo chcesz porĂłwnaÄ rĂłĆŒne typy, bo stoisz przed zamiarem zakupu wĆasnego auta, moĆŒesz skorzystaÄ z oferty wypoĆŒyczalni samochodĂłw CarFree. W naszej flocie znajdziesz auta z rĂłĆŒnorodnym zawieszeniem. Wybrany model moĆŒesz wypoĆŒyczyÄ na kilka godzin albo zorganizowaÄ nim dĆuĆŒszÄ przejaĆŒdĆŒkÄ, aby wyprĂłbowaÄ go w rĂłĆŒnych warunkach. Samochody dostÄpne w naszej ofercie sÄ utrzymane w doskonaĆym stanie technicznym i uĆŒytkowane zazwyczaj nie dĆuĆŒej niĆŒ rok, dlatego ich zawieszenie dziaĆa w peĆni sprawnie. W razie zainteresowania zapraszamy do kontaktu, abyĆmy mogli pomĂłc Ci w wybraniu odpowiedniego auta.
ZOBACZ LOKALIZACJÄ NASZYCH WYPOĆ»YCZALNI:
-> WypoĆŒyczalnia samochodĂłw ĆĂłdĆș
-> WypoĆŒyczalnia samochodĂłw BiaĆystok
-> WypoĆŒyczalnia samochodĂłw Bydgoszcz
NajczÄĆciej zadawane pytania
1. Zawieszenie McPhersona ulegĆo uszkodzeniu. Czy muszÄ siÄ tym przejmowaÄ?
Uszkodzenie zawieszenia powoduje, ĆŒe bardziej odczuwasz nierĂłwnoĆci na drodze. OprĂłcz tego naraĆŒasz na uszkodzenie pozostaĆe elementy zawieszenia, a takĆŒe obniĆŒasz poziom swojego bezpieczeĆstwa na drodze. Uszkodzone elementy zawieszenia i zuĆŒyte czÄĆci powinny zatem jak najszybciej zostaÄ wymienione.
2. Po czym rozpoznaÄ, ĆŒe zawieszenie McPhersona jest juĆŒ zuĆŒyte?
Objawy wskazujÄ ce na koniecznoĆÄ wymiany zawieszenia to przede wszystkim zmniejszona siĆa tĆumienia amortyzatorĂłw i odgĆos pukania podczas skrÄcania kĂłĆ.
3. Czy wymiana elementĂłw zawieszenia McPhersona jest kosztowna?
Ten rodzaj zawieszenia charakteryzuje siÄ doĆÄ prostÄ budowÄ i ĆatwoĆciÄ montaĆŒu, dlatego wymiana jego elementĂłw na ogĂłĆ nie jest duĆŒym wydatkiem. PrzykĆadowo, zakup ĆoĆŒyska to koszt rzÄdu kilkudziesiÄciu zĆotych.